CPC, CTR, conversieratio… als je adverteert op Google kom je allerlei termen tegen. Een van de termen is kwaliteitsscore. Wat is dat? Hoe verbeter je deze score? Hier leer je er alles over. Wat is een kwaliteitsscore?Google Ads gebruikt twee parameters om je advertentie een advertentieplek toe te wijzen: enerzijds de maximale CPC, anderzijds de kwaliteitsscore. De maximale CPC is het maximumbedrag dat je ervoor over hebt om een nieuwe bezoeker aan te trekken. De kwaliteitsscore is een graadmeter voor de kwaliteit van je zoekwoorden en advertenties. Het is een score van 1 tot 10. Hoger is beter. Met een kwaliteitsscore van 8 zal je advertentie een betere positie krijgen dan wanneer je slechts een 5 behaalt. Hiermee stijgt de kans dat iemand op je advertentie klikt en je website bezoekt. Een hoge kwaliteitsscore in Google Ads zorgt ervoor dat je meer uit je advertentiebudget haalt. Daarom spenderen SEA-specialisten veel aandacht aan dit cijfer. Hoe verbeter je deze score?Elk keyword in een zoekcampagne heeft haar eigen kwaliteitsscore. Er zijn verschillende manieren om deze te verbeteren: 1. Tekstadvertentie herschrijvenDe kwaliteitsscore wordt in grote mate bepaald door je advertenties. Die moet relevant zijn voor het keyword en de zoekopdracht van de gebruiker. Google kijkt hiervoor naar de click-through rate (CTR), het percentage van alle mensen die je advertentie zagen en erop klikten. Ligt dit percentage hoger dan het gemiddelde, dan zal je kwaliteitsscore stijgen. Daarom moet je ervoor zorgen dat relevante woorden in je advertentie terugkomen. Niet alleen de keywords waarop je adverteert, maar ook gerelateerde termen en een duidelijke call-to-action (CTA). Testen en bijsturen is hier de boodschap. 2. Relevante landingspagina makenEen tweede aandachtspunt is de landingspagina. De pagina die bezoekers te zien krijgen nadat ze op een advertentie klikten, zal ook de kwaliteitsscore bepalen. Uiteraard moet de inhoud ervan aansluiten bij de zoekopdracht. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘sneakers’, wil die uiteraard een pagina zien met sneakers, en geen pagina waar ook nog andere soorten schoenen zoals pumps en sandelen op staan. 3. Tijd op de pagina verhogenProbeer om de time-on-page, of de tijd dat iemand op je website doorbrengt, te verhogen. Blijft iemand lang op de website, dat is dat voor Google Ads een positief signaal. Gaat die persoon al na 3 seconden terug naar de zoekresultaten, dan is het eerder een negatief signaal. Het doel is dus om de aandacht van bezoekers te grijpen. Kom tegmoet aan hun zoekintentie. Houd hierbij ook rekening met de laadsnelheid, gebruiksbeleving, mobiel design, enz. Meer weten? Ga voor meer informatie naar deze helppagina.
|