5 redenen waarom social media marketing een must is voor ieder klein bedrijf

5 redenen waarom social media marketing een must is voor ieder klein bedrijf

 

Veel kleinere bedrijven zijn voorzichtig in de beslissing, in welke marketing strategieën te investeren. Aangezien ze vaak maar kleine budgetten hebben, is het een must om deze zo wijs mogelijk te investeren en zoveel mogelijk waar voor je geld te krijgen. Toch is social media marketing is één van de meest veelzijdige en kost-efficiente strategien om een potentiëlele doelgroep te bereiken en sales te boosten. Daarom gebruikt maarliefst 97% van alle marketeers, vandaag de dag social media. 

Maar wat is er nu zo geweldig aan sociale media en waar is social media een must voor kleinere bedrijven? 

  1. Je klanten zitten op social media.

    Als je nog een betere reden zocht, zoek dan niet verder. Je doelgroep spendeert veel tijd op social media, daar kan je zeker van zijn. Volgens Statista zal het cijfer van het aantal wereldwijde gebruikers in 2021 de 3,1 biljoen overschrijden. Aanwezig zijn op sociale media is op dit moment geen vraag meer, maar een absolute must. Bovendien is het niet moeilijk om in contact te treden met je doelgroep.

    PS wist je dat de gemiddelde persoon zijn of haar sociale mediakanalen minstens 5 keer per dag checkt!!

 

  1. Je doelgroep staat open voor je boodschap wanneer je deze via social media marketing brengt

    Het gebruik van sociale mediakanalen wordt ervaren als iets leuks én als een eenvoudige manier om te netwerken en in contact te blijven met vrienden en familie. Het is dus een perfecte plek om ook hun favoriete bedrijven en merken te volgen. Maarliefst 95% van alle volwassenen tussen 18 en 35 geeft aan een bedrijf te volgen op sociale media. De voornaamste reden hiervoor is vaak omdat ze de content en de informatie die het bedrijf of merk deelt, als waardevol ervaren. Ze zijn steeds op zoek naar deals, willen entertainende content of ze willen gewoon meer leren over het merk of bedrijf. Kortom sociale mediagebruikers staan meer dan open om in contact te treden met merken via hun sociale mediakanalen.

 

  1. Sociale media marketing zorgt ervoor dat je merk of je bedrijf beter herinnerd wordt

    Een volgende voordeel van social media marketing, is dat het zorgt voor een verbeterde visibiliteit en dus ook meer merkherkenning en herinnering. Je zakelijke profielen zijn dan ook de perfecte kanalen om content te delen die de “Voice” en identiteit van je merk voorstelling. Het is dan ook van essentieel belang om aantrekkelijke content te posten, die meerwaarde biedt aan je doelgroep. Zou maak je je merk niet alleen niet toegankelijker maar ook herkenbaarder wat resulteert in meer leads en of nieuwe klanten. 

    Laten we bijvoorbeeld stellen dat een nieuwe lead, toevallig op één van je sociale mediaprofielen terecht komt. Ze hebben misschien nog nooit van je merk of bedrijf gehoord maar via de sociale mediakanalen kunnen ze alvast veel leren over je bedrijf en de bijhorende waarden. Wanneer je content dan ook nog eens consequent aanwezig is op meerdere kanalen dat is dit natuurlijk een best case scenario met een maximale kans om opgemerkt te worden. 

 

  1. Meer inbound verkeer dankzij social media marketing

    Sociale mediakanalen staan als langer als vandaag bekend als de perfecte manier om verkeer naar je website te brengen. Bovendien is social media marketing een perfecte aanvullen op je eventuele SEO inspanningen. Elke boodschap die je post op je sociale mediakanalen is op zich een kans om nieuwe bezoekers naar je site te brengen. Eens ze naar je site doorklikken bestaat de kans dat ze iets aankopen of een lead worden, kortom, converteren. 

    Om zoveel mogelijk inkomend verkeer te krijgen, is het belangrijk dat je op regelmatige basis, consequent, herkenbare content post die engagement genereert en waardevol is voor je doelgroep. Hoe beter de kwaliteit van je content, hoe meer mogelijkheden er schuilen. Zeker wanneer je website geoptimaliseerd is voor conversies, dan is het maar een kwestie van tijd alvorens de leads veranderen in nieuwe klanten!

  1. Verschillende sociale mediakanalen, bereiken verschillende doelgroepen

    Een laatste voordeel van social mediamarketing, is dat je strategisch kunt gaan targetten om verschillende doelgroepen te bereiken. Je stelt best een duidelijke lijst met alle demografische kenmerken van je doelgroep op. Deze omvat geslacht, leeftijd, locatie, interesse, de merken die ze reeds volgen, hobby’s en nog veel meer. Wanneer je deze determinanten duidelijk in kaart hebt gebracht, helpt het je om content op de maat van deze verschillende doelgroepen te gaan creëren en duidelijk te identificeren op welke kanalen te aanwezig zij.  Hoe relevanter de boodschap, hoe relevanter het kanaal, hoe groter de kans dat je traffic naar je site krijg waar een uiteindelijke conversie kan plaatsvinden.

    Kies dus strategisch in welke kanalen je gaan investeren (zowel qua tijd als geld). Ben je niet zeker waar en hoe je doelgroep kunt terugvinden en hoe je je doelgroep kunt bereiken. Antwerps communicatiebureau TeamTuesday vertelt er jullie graag meer over.

 

Geschreven door Josefien Bouw, Zaakvoerder TeamTuesday

https://teamtuesday.be