Reinvent your business
Image default
Business

De gemiddelde Nederlander kijkt steeds meer naar buitenlandse sporten zoals UFC, NBA en NFL

Waarom houden we van sporten en Ziggo sport? Het is een fascinerende vraag met een veelheid aan antwoorden. We hebben besloten om een serie te maken die de vele redenen onderzoekt waarom mensen van sport houden. In deel één gaan we kijken naar het kijkerspubliek van Ziggo sport.

Met de Super Bowl en miljoenen mensen die verwacht worden om zich aan te sluiten bij de Big Game, hebben we besloten om te kijken naar de reden waarom mensen precies naar sport kijken. Zoals we weten, is sport een enorme onderneming. Onderzoekers zeggen dat de sportindustrie in Noord-Amerika alleen al in 2019 meer dan 70 miljard dollar waard zal zijn. Dat is ongelooflijk, en de belangrijkste drijvende kracht achter de waarde van sport is het verbreken van recordcontracten in de media. In 2018, de NFL en Fox ingestemd met een vijf jaar, 3 miljard dollar uitzendrechten deal, en de NFL heeft ook uitzending deals met ABC, NBC en CBS in totaal naar schatting 39,6 miljard dollar. NFL is niet de enige sport die in uitzendingsgeld uitblinkt. De NBA TV rechten van de NBA deal is de moeite waard een verbazingwekkende 24 miljard dollar, en zelfs de MLB, die is een sport in verval, heeft een 12,4 miljard dollar rechten deal. Zo waarom zijn deze TV-zenders die uit de grote bokken beschieten om sporten uit te zenden? Nou, het heeft te maken met het kijkerspubliek van de sport en Ziggo sport.

Wat motiveert Nederlanders om naar sporten te kijken via Ziggo sport?

Een studie keek naar de factoren die het kijkerspubliek van sportuitzendingen motiveren, met de identificatie van de fans als de bemiddelaar. De identificatie, die een sterke voorspeller is van het consumptiegedrag van sportfans, wordt gedefinieerd als de persoonlijke betrokkenheid en emotionele betrokkenheid van een persoon bij een sport De resultaten van het onderzoek hebben aangetoond dat entertainment, zelfwaardering en eustress (heilzame stress) een positief effect hebben op de identificatie van de fans en daarmee het kijkgedrag positief beïnvloeden. Het onderzoek vond ook dat de meest motiverende factoren voor kijkers entertainment, opwinding en ondersteuning van sporters uit eigen land de meest motiverende factoren waren.

Waarom mensen naar Ziggo sport kijken?

Wat deze studie in termen van leken illustreert, is dat we kijken naar Ziggo sport om ons te vermaken. We identificeren ons met een sport, team of individu, en we kijken naar de wedstrijd omdat het ons opwindt. De onzekerheid van de sport helpt om een product te creëren dat zowel boeiend als spannend is. Het is een van de weinige vormen van media die live bekeken moeten worden, en als we iets live bekijken, weten we niet wat het resultaat zal zijn. Dat prikkelt kijkers op een manier waar de meeste andere media niet mee te vergelijken zijn. Dus, terwijl veel mensen zeggen dat ze naar de Big Game kijken voor de reclamespots, weten we dat we kijken omdat sporten, of je ze nu leuk vindt of niet, spannend en onderhoudend zijn. Ze grijpen kijkers op een manier die niet geschreven kan worden, en zijn dus een van de leukste ervaringen.