Logo’s zijn heel belangrijk voor een bedrijf. Bedrijven steken dan ook wereldwijd veel tijd, moeite en geld in het ontwerpen van het perfecte logo dat mensen over de hele wereld voor altijd met hen zullen associëren. Logo’s zijn ook geweldige compacte visuele ontwerpen die iets over een bedrijf kunnen onthullen. Sommige logo’s verbergen zelfs symbolen die onbewust een idee aan de persoon suggereert die het ziet. Anderen gebruiken specifieke kleurencombinaties om de aandacht van iedereen te trekken. De eenvoudigste manier om een bedrijf te herkennen en van anderen te onderscheiden, is dus via het logo. Hier zijn een aantal dingen die je absoluut niet en die je zeker wel moet doen bij het maken van een nieuw logo. Creëer je eigen logo en kopieer dus niet van een anderDit is zonder meer de grootste logo ontwerpfout van allemaal en het komt helaas steeds vaker voor. Het doel van een logo is om een bedrijf uniek te vertegenwoordigen. Als het er dus hetzelfde uitziet als dat van iemand anders, dan heeft het in dat opzicht zeker gefaald. Kies niet zomaar een kleurencombinatie uitHet kleurenschema van een logo is één van de belangrijkste dingen die tot uiting komt in het ontwerp van een bedrijf. Willekeurig kleuren kiezen omdat jij denkt dat ze er mooi uitzien, is waarschijnlijk niet de beste aanpak. Kleuren brengen immers een gevoel op het publiek over en moeten daarom met zorg uitgekozen worden. Realiseer je daarnaast ook dat sommige bedrijven niet meteen een eenvoudige kleurencombinatie kunnen hebben die bijvoorbeeld uit hun product of dienst afgeleid kan worden. In die gevallen is wellicht iets meer onderzoek nodig naar de beste kleuren van een logo. Zoek echter altijd naar de juiste kleuren die bij jouw bedrijf passen. Gebruik geen afbeeldingen met een mogelijke copyrightDeze fout wordt veelvuldig door bedrijfseigenaren gemaakt die hun eigen logo zelf ontwerpen of door ontwerpers die niet echt op de hoogte zijn van de wetten rondom het auteursrecht. Het downloaden van een stock vector afbeelding van websites zoals VectorStock, 500px of Shutterstock is op zich geen misdaad, maar je kunt mogelijk wel in de problemen komen als jij deze afbeeldingen in een logo opneemt. Zorg zodoende voor eigen of vrij te gebruiken afbeeldingen. Een effectief logo werkt in verschillende media en toepassingenZorg voor een lekker strak en herkenbaar ontwerp. Een goed logo is onderscheidend, passend, praktisch, en grafisch eenvoudig van vorm. Het brengt de beoogde boodschap van de eigenaar zo optimaal mogelijk op alle mogelijke media over. Maak het daarom het liefst zo origineel en speels mogelijk. Als jij jouw logo op social media plaatst, dan is dit een heel andere mediabron dan bij autostickers op jouw bedrijfsauto’s. Vraag daarom bij jezelf af: is jouw logo ook nog steeds effectief als het bijvoorbeeld veel groter afgedrukt gaat worden? Zorg voor een uitstraling die perfect bij jouw bedrijf pastEen effectief logo ontwerp moet alsook gedenkwaardig zijn, iets wat veelal wordt bereikt door het eenvoudig en toch passend te houden. Een heel mooi ontwerp waar je verder niets mee hebt, zal in dit geval niet echt werken. Elk ontwerp zou daarom ook zeker iets over het bedrijf moeten vertellen dat het vertegenwoordigt. Een logo hoeft daarentegen niet te zeggen wat een bedrijf doet. Het Mercedes logo is bijvoorbeeld geen auto. Maar alleen door associatie met een product, een dienst of een bedrijf krijgt een logo een echte betekenis. Zorg voor een tijdloos logoEen effectief logo moet tijdloos zijn, want een nieuw te introduceren logo kost vaak redelijk veel geld en tijd. Zal jouw nieuwe logo de tand des tijds doorstaan. Zal het over flink wat jaartjes nog steeds effectief zijn? Neem zeker de tijd om een goed tijdloos logo te creëren. Laat de trends in dit geval maar aan de mode-industrie over. Trends komen namelijk en gaan, maar als het om jouw merkidentiteit gaat, dan is een lange levensduur het absolute sleutelwoord.
|
![Image default](https://www.reinventyourbusiness.be/wp-content/uploads/2021/10/2.reinventyourbusiness.be-512x512-px.jpg)