Schijf van Vijf

Sommige Nederlanders vinden het handig om duidelijke richtlijnen te hebben met betrekking tot gezonde voeding. Anderen vinden de schijf van vijf, die hiervoor wordt gebruikt, hypocriet. Deze zou alleen toepasbaar zijn voor mensen die alles eten en dus de ‘doorsnee’ burger zijn. Toch zijn er in Nederland veel mensen die zich moeten houden aan een dieet vanuit medisch oogpunt of vanuit geloofsovertuiging. Daarnaast kan het ook een principe of bewuste keuze zijn, denk hierbij bijvoorbeeld aan veganisten en vegetariërs. De nieuwe schijf van vijf is samengesteld door de gezondheidsraad de richtlijnen van goede voeding. Echter is de schijf van vijf dus niet voor iedereen toepasbaar. De wetenschappelijke onderbouwing is uitgegaan van de ideale persoon die alles mag eten. De grootste veranderingen in de nieuwe schijf van vijf zijn de aanbevelingen omtrent groente, noten, peulvruchten en vlees. Per dag is de dagelijkse hoeveelheid groente van 200 naar 250 gram verhoogd en ook is een wekelijkse portie peulvruchten en een handje noten per dag aan te raden. Tot slot maakt de nieuwe schijf van vijf meer reclame voor gevarieerd eten omtrent dierlijke producten. Deze heb je nodig om onder andere vitamine b12 binnen te krijgen. Deze vitamine bevindt zich alleen in dierlijke producten en is erg belangrijk voor je gezondheid en zenuwstelsel. Bij een tekort van deze vitamine kun je last krijgen van hoofdpijn, vermoeidheid, een gebrek aan eetlust en gevoelloze handen en voeten. Daarnaast zorgt deze vitamine ook voor je zenuwstelsel waardoor je last kunt krijgen van geheugen problemen en coördinatiestoornissen. Vooral veganisten en vegetariërs maken snel kans op een vitamine B 12 tekort. Zij eten geen dierlijke producten en hebben dus een grotere kans om een tekort op te lopen. Voor deze doelgroep zijn er daarom voedingssupplementen die zij kunnen innemen om een tekort tegen te gaan. Deze supplementen kunnen gemakkelijk worden verkregen via de drogist of apotheek.

https://www.topvitamins.nl/